Wiktoria Lomasko in cooperation with Anton Nikolajew – Forbidden Art

Opening February 22, 2013, 7 p.m.

Finissage  Sunday, April 28, 2013, 2 - 7 p.m.

Duration February 23 – April 28, 2013

Discussion and book presentation
February 21, 2013, 8 p.m.
House of Democracy and Human Rights, Greifswalderstr. 4, 10405 Berlin

The court case against the musicians of the Russian punk band Pussy Riot has caused a worldwide protest. In August 2012 they were accused of "violation of the public order" and sentenced to two years in prison camp. Actually, this is not the first trial against artists who do not wish to conform to the directive of a regime-loyal Russian statecraft. Already in 2003, after a state-approved call by the Moscow Patriarch to "chase the evil" and to "save Russia." the exhibition Caution, Religion! was destroyed, because it followed an approach critical to religion. In 2006, there has been a lawsuit initiated by the ultra-conservative organization National Church, this time against the organizers of the exhibition Forbidden Art 2006, Andrei Erofeev and Yuri Samodurov.

In her court reports Moscow artist Wiktoria Lomasko deals with these processes – sometimes working collaboratively with Anton Nikolayev, who is primarily responsible for the texts. By means of drawing Lomasko documents the events at the trials, in the courtroom as much as outside. In her solo exhibition at uqbar the artist juxtaposes drawings from her series about the Forbidden Art and Pussy Riot trials.

In January 2013, the Berlin publishing house Matthes & Seitz released a publication with the court reports by Lomasko and Nikolayev. The graphic novel will be part of the exhibition and available for sale. Moreover, in December 2012, a drawing by Lomasko was chosen for the cover of the magazine ART.

On February 21, 2013, prior to the show at uqbar, the German-Russian Exchange Association (DRA), Amnesty International and iDecembrists invite to a panel discussion at the House of Democracy and Human Rights in Berlin. Moderated by Elfie Siegl (journalist, Russia correspondent, Board of the DRA), Wiktoria Lomasko (artist), Anton Nikolaev (author), Sandra Frimmel (art historian, Slavic Seminar, University of Zurich), Peter Frank (Amnesty International) and Mischa Gabowitsch (iDecembrists, Einstein Forum) will discuss about the current role of the arts in Russia, and their legal restrictions as shown in the trials mentioned.

The exhibition is supported by the German-Russian Exchange Association, the publishing house Matthes & Seitz and iDecembrists.

www.matthes-seitz-berlin.de
www.austausch.org
www.amnesty.de
www.hausderdemokratie.de
www.idecembrists.de
www.slav.uzh.ch

Wiktoria Lomasko in Zusammenarbeit mit Anton Nikoajew – Verbotene Kunst

22. Februar 2013, 19 h

Laufzeit 23. Februar – 14. April 2013

Diskussion und Buchvorstellung
21. Februar 2013, 20 h
Haus der Demokratie und Menschenrechte, Greifswalderstr. 4, 10405 Berlin

Der Prozess gegen die Musikerinnen der russischen Punkband Pussy Riot, die im August 2012 wegen „Störung der öffentlichen Ordnung“ zu zwei Jahren Straflager verurteilt wurden, hat weltweit für Protest gesorgt. Dies ist jedoch nicht das erste Urteil gegen Künstler, die sich nicht nach den Richtlinien einer regimetreuen russischen Staatskunst richten wollen. Bereits 2003 wurde die religionskritische Ausstellung Vorsicht, Religion! zerstört – mit dem vom Staat gebilligten Aufruf des Moskauer Patriarchen zur „Vertreibung der Dämonen“ und zur „Rettung Russlands“. 2006 fand zudem ein Prozess gegen die Organisatoren der Ausstellung Verbotene Kunst 2006, Andrei Jerofejew und Juri Samodurow, statt, der von der ultrakonservativen Organisation Volkskirche initiiert wurde.

Die Künstlerin Wiktoria Lomasko setzt sich in ihren Gerichtsreportagen mit diesen Prozessen auseinander – zum Teil in Zusammenarbeit mit Anton Nikolajew, der vor allem für die Texte verantwortlich ist. Wiktoria Lomasko dokumentiert mittels Zeichnung die Ereignisse während der Prozesse, im Gerichtssaal aber auch vor den Türen. In ihrer Einzelausstellung bei uqbar stellt die Künstlerin Zeichnungen aus den Werkkomplexen zu den Prozessen um Verbotene Kunst und Pussy Riot vor.

Im Januar 2013 ist eine Publikation mit den Reportagen beim Berliner Verlag Matthes & Seitz erschienen, die in der Ausstellung präsentiert und erhältlich sein wird. Zudem zierte eine Zeichnung Lomaskos das Cover des ART Magazins im Dezember 2012.

Im Vorfeld der Ausstellung laden der Deutsch-Russische Austausch (DRA), Amnesty International sowie iDecembrists am 21. Februar 2013 zu einer Abendveranstaltung ins Haus der Demokratie und Menschenrechte ein. Moderiert von Elfie Siegl (Journalistin, Russland-Korrespondentin, Vorstand DRA) diskutieren Wiktoria Lomasko (Künstlerin), Anton Nikolajew (Autor), Sandra Frimmel (Kunsthistorikerin, Slavisches Seminar, Universität Zürich), Peter Frank (Amnesty International) und Mischa Gabowitsch (iDecembrists, Einstein Forum) u.a. über die aktuelle Rolle der Kunst in Russland und ihre rechtlichen Reglementierungen, wie sie an den Prozessen sichtbar wurden.

Die Ausstellung wird vom Deutsch-Russischen Austausch e.V., dem Verlag Matthes & Seitz und iDecembrists unterstützt.

www.matthes-seitz-berlin.de
www.austausch.org